Hic Sunt Leones: On Authorial Acting
Abstrakt: Sborník příspěvků z konference uspořádané v Divadle Na Zábradlí Ústavem pro výzkum a studium autorského herectví (8. a 9. listopadu 2002) je rozdělen do tematických bloků, které jsou věnovány psychosomatickým disciplínám a jejich pedagogice a metodologii výzkumu. Autoři se věnují nejen disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem, ale i výchově k řeči a hlasu, pohybu či herecké propedeutice. Součástí sborníku jsou i obecnější úvahy o pedagogice, psychologii a autorství ve vztahu k autorskému herectví.
Abstract: Conference proceedings from the conference hosted at the Theatre on the Balustrade by the Institute of Research into and Study of Authorial Acting on 8-9.11.2002. It is divided into thematic parts dedicated to psychosomatic disciplines and their pedagogy and methodology of research. The authors focus not only on the discipline of Dialogical Acting with the Inner Partner, but also on the education of speech and voice, movement and acting. The collection also includes general reflections on pedagogy, psychology and authorship in connection to authorial acting.
Obsah / Content:
Vyskočil Ivan: Úvodem
Pilátová Jana: O alternativě
Plichta Jaroslav: O nutné zbytečnosti Katedry autorské tvorby a pedagogiky či Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví v České republice
Makonj Karel: Pantalone, nebo Vyskočil?
Roubal Jan: Vyskočilova koncepce (ne)divadelního autorství
Pokorná Jaroslava: Reflexe námezdné herečky
Slavíková Eva: Hic sunt leones
Musilová Martina: Proč již sedm let nejsem schopna napsat, co je dialogické jednání
Brikcius Eugen: Dialogické a monologické jednání
Válková Libuše: O psychosomatických aspektech netradiční metody hlasové výchovy
Fryntová Vítězslava: O paradoxu autorského čtení
Čunderle Michal: Etika řeči
Vaňková Irena: Přirozený jazyk, přirozený svět
Šlédrová Jasňa: Obraz hry a herce v českém jazyce
Hohler Vilém: Marginálie k některým psychosomatickým aspektům herectví
Kröschlová Eva: Paralelní průběh „vnější a vnitřní techniky“, nebo organicky propojená „dvousměrná“ cesta ve výuce herectví?
Kratochvílová Zdenka: Poznámky z hlediska pohybových předmětů na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU
Petišková Ladislava: K filozofii duncanismu
Hnízdil Jan: Vrcholový sport jako modelová sociální hra divadla postmoderní společnosti
Weinberger Jiří: Dílčí reflexe pasivního účastníka konference
Hančil Jan: Stanislavský znovu v popředí
Pernica Alexej: Okamžiky nepravdy jako jeden z nutných prvků našeho života, procesu tvorby herecké postavy a divadla vůbec
Martinec Václav: Homo ludens
Frysová Šůsová Martina: Projekt a reflexe
Frys Martin Heřman: Herecká partitura
Vyskočilová Eva: K některým metodologickým obtížím výzkumu autorského herectví
Švec Vlastimil: Zkušenostní postupy v přípravě učitelů jako zdroj utváření jejich implicitních znalostí
Krejčí Vladimír: K diskusi o autorském herectví z pohledu zkoumání tvůrčího učitelství
Krejčová Evelina: Několik poznámek k výzkumu a studiu autorského herectví
Broulíková Veronika: Přístup ke vzdělávání neslyšících v oboru Výchovná dramatika neslyšících
Mikotová Zoja: Být viděn, být slyšen, být vnímán
Kredba Jan: Dynamická psychoterapie, léčba chronické bolesti a hra
Hlavatý Karel: Filosofie, výchova, dialogické jednání a autorství
Sovová Pavla: Moje vzdělávací aktivity v obci
Hogenová Anna: Chvála neužitečnosti
Nikl Petr: Pád loutky
Vyskočil Ivan: Závěrem
Dialogické jednání (heslo k autorizaci)
Summary
Datum / Date: 2003
Editor: Čunderle Michal
Klíčová slova / Keywords: autorské herectví, dialogické jednání, hlas, řeč, pohyb
Citace / Citation:
Hic sunt leones: o autorském herectví. Michal Čunderle (ed.). Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2003. ISBN 80‑7331‑001‑5. Dostupné na WWW: <https://www.autorskeherectvi.cz/post/hic-sunt-leones-o-autorském-herectví-2003>.
Celý sborník v PDF můžete stáhnout zde. / The complete collection in PDF can be downloaded here.
Comentarios